Кой е перфектният сън за вашия хронотип?


Едно нещо е общото между всеки един от нас, независимо от семеен и социален статус, пол или възраст и това е сънят. Но не просто сън, а качественият такъв. Този, който е първа стъпка към позитивен и чуден ден.

Как спим и по-важно как си почиваме докато спим, често се обвързва с т.нар. хронотип. Популярно мнение на учение е, че всеки един умее да спи и почива по различен начин. За много хора колкото по-продължителен е сънят, толкова повече си почиваме. Уви, много често дължината му не е от значение за качеството и как ще преминем през останалата част от активния си ден.

А кое тогава?

Какво е хронотип

Концепцията за хронотипите се появява през 90-те години на 20 век с цел да опише хода на естествения ни биологичен ритъм. Накратко - как тялото ни подрежда съотношението между сън и почивка, без дори да го осъзнаваме.

 

Хронотипите са 4 вида, оприличени на лъв, делфин, вълк и мечка. Групирани са спрямо човешките навици и личностни особености. В случай, че не сте чували за тях, може би веднага се питате “Кой хронотип съм аз?”


Видове хронотипи


                                     


Хронотипът лъв се характеризира с ранно ставане и лесно заспиване нощем. “Лъвовете” са силно активни са в часовете между 8:00 и 12:00, когато с лекота и завиден фокус отмятат тежки задачи. Усещането за спад на енергия се прокрадва около 15:00 - 16:00 часа. Бърза котешка дрямка вдига енергията за кратко.

За да поддържа сутрешната си топ форма, този хронотип има нужда от около 8 часа сън. Много често такъв тип хора са прагматични, назовават нещата с истинските им имена, реалисти и позитивни.

Ето как би изглеждал оптималният режим за един деен лъв:

 

  • Ранно събуждане: 6:00 - 7:00

  • Сутрин: силно активен период

  • Ранен следобед: посветен на леки задачи

  • Привечер: релакс и време за себе си

  • Време за сън: 21:00 - 22:00


                                                                     


Делфините също са ранобудници, които обаче заспиват трудно и често страдат от безсъние. Сънят им е неспокоен и некачествен. Спят, защото тялото има нужда, но съзнанието остава винаги активно.

Този профил е активен през целия ден, но реалният пик на енергия се регистрира по обяд. В същото време “делфините” могат да усещат умората от липсата на качествен сън постоянно. Нервни са, перфекционисти и стоят настрана от поемането на рискове в ежедневието.

Ето как би изглеждал оптималният режим за един активен делфин:

  • Ранно събуждане: 6:30 - 7:30

  • Сутрин: ненатоварващ график

  • Обяд: активен период

  • Следобед: посветен на леки задачи

  • Привечер: релакс и време за себе си

  • Време за сън: 23:00 - 24:00

 

                                                                    


Хронотипът мечка предполага познатата логика в природата - ранно ставане, активности и заспиване с настъпването на мрак. Като повечето хора, “мечките” изпитват спад на енергията след като обядват и най-често в часовете между 14:00 и 16:00 часа.

Препоръчителни часове за сън на мечешкия профил са между 23:00 и 7:00 часа. “Мечките” стават рано и често с удоволствие. Най-ефективни са в средата на деня. Балансирани и оптимизмът е често техен спътник. Проучвания сочат, че по-голямата част от човечеството днес спада към хронотип мечка.

Ето как би изглеждал оптималният режим за една типична мечка:

  • Събуждане: 7:00 - 8:00

  • Сутрин до ранен следобед: активен период

  • Следобед: посветен на леки задачи

  • Късен следобед - привечер: релакс и време за себе си

  • Време за сън: 22:00 - 23:00


                                                                   


Личностите вълци” имат специален сантимент към по-продължителния сън. Да си поспят до по-късно за тях е като празник. Хронотипът вълк заспива в малките часове след полунощ. Типичното за този профил са двата прозореца на прилив на креативна енергия - първият около обяд и вторият след 18:00 часа, когато по-голямата част от хората приключват работа. Тогава “вълкът” е най-креативен и подготвен за задачи.

Такъв тип хора често са импулсивни и интроверти, рязко сменят настроенията си и са надарени с артистични заложби. Според проучвания едва 15% от населението на света спада към тази група.

Ето как би изглеждал оптималният режим за един креативен вълк:

  • Събуждане: 8:30 - 9:30

  • До обяд: ненатоварващ режим

  • Обяд: активен период

  • Следобед: посветен на леки задачи

  • Привечер: активна работа по креативни или важни задачи

  • Вечер: релакс и време за себе си

  • Време за сън: 23:00 - 24:00

Ако вече сте определили своя хронотип, едно е ясно - пълноценният живот зависи до голяма степен от качествения сън. В isleep стъпваме именно на този приоритет, създавайки всеки наш матрак и продукт за чуден сън.


Кой isleep продукт е подходящ за вашия хронотип?

В случай, че се определяте като лъв, матрак Galaxy е най-логичният избор. С него получавате високоеластична пяна за стабилна опора, както и мемори пяна за допълнителен комфорт, които обещават чуден сън за истински чуден ден. 

 

CoolComfort от своя страна предлага балансирана твърдост, освежаващ текстил и 2см мемори пяна за заслужения след деня комфорт - перфектни условия за почивката на един делфин.

Мечките могат да се оставят в прегръдките на SilverPlus с ядро от високоеластична пяна, слой мека еластична пяна и допълнителни 3см мемори пяна. SILVERPLUS предлага и анатомична и ортопедична опора за тялото по време на сън, които предлагат още по-голяма наслада от дългия сън.


Ако се определяте като вълк, CoolComfort предлага балансирана твърдост, и текстил с освежаващо действие, което предотвратява претоплянето по време на сън и обещава по-свежо събуждане. 


Независимо конкретния хронотип, всеки от нас се стреми към качествен живот и заредено ежедневие. Чудният ден обаче е пряко свързан с почивката ни през нощта. Ето защо да обърнем внимание на това как спим е мисия за всеки от нас, който държи на своята качествена почивка.