Похапването нощем има лоша репутация и се свързва с качване на килограми, неспокоен сън, трудно събуждане и др. Това е факт за някои типове храни. Други обаче могат да бъдат много здравословни и всъщност да улеснят заспиването и да успокоят съня. 


Хапването на правилните храни 2 или 3 часа преди сън може да спомогне за по-добър сън. Ето какво бихте могли да похапвате преди да си легнете.


  1. Смокини - те са богати на магнезий, калий, калций и желязо. Помагат за по-добро кръвообращение и предотвратяват крампи. Приемането на магнезий има доказан положителен ефект и върху съня.

  2. Риба - по-мазните риби като сьомга, тон и пъстърва са много богати на Витамин Д и омега-3 мастни киселини. Изследвания сочат, че хора, приемали често сьомга в продължение на 6 месеца, заспиват с 10 минути по-бързо от тези, избиращи друг вид месо.

  3. Пуйка - месото на птицата съдържа аминокиселината триптофан, която се свързва с повишено отделяне на мелатонин - хормонът на съня. 

  4. Маруля - тя съдържа голямо количество от фитонутриента лакториум, който има свойства, наподобяващи успокоително. 

  5. Сладък картоф - той е не просто вкусен и здравословен, но също така съдържа магнезий, калций и калий. Подобно на бананите и смокините, сладките картофи намаляват кръвното налягане преди сън и ускоряват заспиването.

  6. Бял ориз - макар че е по-малко полезен от кафявия ориз, първият съдържа много въглехидрати и има висок гликемичен индекс. Изследвания показват, че хората, приемащи храни с висок гликемичен индекс преди сън, спят по-продължително.

  7. Пуканки и ядки - това са подходящи храни за похапване вечер, заради съдържанието на триптофан, фибри и въглехидрати. Всички те спомагат за успокояване на метаболизма, притъпяват евентуален късен глад и позволяват да спите спокойно.

  8. Ананас - ананасът също може да спомогне за заспиването, тъй като стимулира производството на мелатонин. Различни данни показват увеличение в нивата на мелатонин с до 200% след ядене на ананас.

  9. Хумус - нахутът е богат на триптофан, фолиева киселина, витамин В6, които регулират съня, контролирайки производството на мелатонин и серотонин. Хумусът съдържа и натурален мелатонин, правейки го перфектната храна преди лягане.

  10. Тъмен шоколад - Ако търсите нещо сладко, черният шоколад е богат на магнезий и помага за регулирането на циркадните ритми.


След като видяхте кои храни помагат на съня, е добре да знаете и тези, които ще ви попречат да спите нормално.

  1. Пържени храни - те са тежки и натоварват храносмилането и могат да доведат до киселини.

  2. Богати на мазнини продукти - хапването пица или бургер вечер може да попречи на заспиването и да ви остави с усещане за тежест.

  3. Солени храни - те ще ви карат да чувствате остра жажда - утоляването й може да се окаже трудна задача, а и голямото количество вода ще ви кара да ставате неколкократно през нощта.

  4. Люто - Ако често се борите с киселини, избягвайте лютивите храни вечер. В легнало положение киселините причиняват още по-голям дискомфорт и определено няма да спите спокойно.

  5. Домати - същото важи и за ястията с домати - пресни, на кубчета или в соса. Високата киселинност на доматите може да отключи киселини в стомаха, дори и да не страдате от тях често.


Накратко, спокойният сън може да се повлияе от храната, която приемате. Ако искате да спите комфортно, спрете се на подходящите храни, които изброихме по-горе. Така ще се насладите максимално и на чудесния си матрак - предпоставката за наистина качествен сън.